Oj!

Jag skäms typ över hur dåli min uppdatering vart, men jag har värkligen inte haft TID att tagit kort då jag väl sminkat mig.. och i helgen har jag bara vart hemma med nya tillskottet i vår familj:)
Nämligen kattbebis nummer två, Sixten :)


Han är också en Maine coon och har samma mamma och samma pappa som sune,
fast dom ser helt olika ut färg mässigt:)
Nu inser man ju faktiskt hur mycket som hinner hända på ett år, trots att Maine coons växer otroligt långsamt efter som att dom ska växa så himla mycket!

Vi valde att köpa av samma uppfödare som vi köpte av sist, för att hon helt enkelt är en otroligt BRA uppfödare, hon är mån om rasen och följer maine coons hälso program för att få bort så mycket inavling som möjligt, och köper in katter från andra länder för att få färskt och nytt blod i rasen.

Inavel är ju ett stort problem hos många raser, hur tror ni tex att en katt me platt ansikte får de, eller hur en maine coon som blir typ 15 kilo kan bli de?
Jo, dom har en bra stor katt, som dom sen kan avla och para med tex ett syskon eller halvsyskon till denna för att sen få båda dom stora generna och på så sätt få en gigantsikt katt, SJUKT stört, men så är de.

Dom flesta Champion katterna har tyvärr en väldigt hög inavelsgrad och jag tycker själv det är OTROLIGT viktig sak att kolla upp och kunna då man köper raskatt, hög inavligsgrad = större chanser för sjukdommar och fel !
Så tänk på det, Bara för att ni köper er kattunge av en champion så beryder det inte att den är bra,  utställningskatter ska vara extrema och dom avlas där efter..

Näe, lena är så fatastiskt duktig på de hon gör, så vill ni ha en väldigt social,nyfiken och mysig ras,modell stor,och en riktigt bra uppfödare tycker jag aboslut ni ska kolla in hennes sida. http://www.tolecoons.se


En annan rolig nördfakta jag kan dela med mig av är ju att Maine coon är endå en rätt så ny ras i sverige, första katten vart importerad 1986 !




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0